lördag 10 november 2012

15 tävlingar i RS-DM...

Till 2013 får asfaltåkarna ha ordning på prylarna om de ska köra hela RS-DM. 15 tävlingar. Någon har verkligen tänkt till. Nu räknas "bara" 12 av tävlingarna men det är en stygg serie man mobiliserar upp. Kul med nya tävlingar, det kan man inte kritisera, men när en rad klubbar kör dubbla race där båda ingår i serien ställs frågor. Om båda tävlingarna dessutom kommer köras på samma område med marginell förändring i bansträckning då är jag tveksam. Att klubbar vill arrangera tävling ska vi dock inte klanka ner på utan uppmuntra. Nu var jag inte på rallymötet i Hässleholm och jag har tidigare fått höra att har man synpunkter gör man bäst i att lyfta dem i rätt sammanhang, något jag helt klart håller med om. Förmodligen fanns där aktiva på plats som kör RS-DM som tyckte detta var en lysande idé och då är problemet löst. Demokratiska beslut enligt majoritetsprincipen gäller. Tyckte inte om nya läraravtalet heller men som ombud för facket får man sluta upp bakom beslutet och jobba utifrån det.

Vad jag däremot vill lyfta är: vem har tänkt på funktionärerna? Börjar bli många helger för eldsjälarna. Klubbarna hjälper varandra, det är ett måste. Trelleborg, Arlöv, Lund, Eslöv, Svedala, Hörby, Tomelilla, Kristianstad bygger sina tävlingar med hjälp av funktionärer från andra klubbar. Beundransvärt. Skulle vilja se MFF stå och sköta korvförsäljningen på Vångavallen i Trelleborg och HIF hjälper till med att dirigera publiken och dela ut program. Otänkbart. När antalet tävlingshelger ökar blir det tufft för de aktiva men det börjar bli riktigt tufft att motivera eldsjälarna att i timmar stå och vakta bockar, koner, stickvägar, ATA-band, starter, målgångar etc. Det är dessvärre ofta samma från klubbarna man möter i funktionärsleden (en del börjar bli till åren dessutom). Har vi nått punkten med betalda funktionärer? Hoppas inte det för då blir 15 tävlingar ganska snart 0.