söndag 7 juli 2013

Race Rapport Semesterturen

Ibland överträffar verkligheten fiktionen. Det händer inte ofta men nu har vi de facto nått ett slutmål TVÅ gånger på raken med hel bil. Förvisso handlade semesterturen bara om 9,5 kilometer men ändå. Eftersom Alice var sugen på en klasseger valde hon att åka med Pontus och in i containern kallades Lillaprodives okrönte bloggare, Daniel Ekdahl. Daniel, även känd för att ha en aura av lugn omkring sig var därför som klippt och skuren för uppdraget. Även Vombsmotorsport hade postbilen på plats och i Postbilen fanns Lillaprodrive återigen representerade genom Ann Hansson. Ann som i normala fall åker med Markus Ekdahl. Undrar just om Ann har samma filosofi som sambon Markus -"jag klagar aldrig och är tacksam för allt vår herre har gett oss"


Problemen började dock direkt. Redan under omklädningen till raceoutfit. Lillaprodrive må vara seriösa i många avseende men en kärvande blixtlås höll på att rubba det beryktade lugnet. Det skulle köras ett mastervarv på den 4,5 km långa sträckan, men att köra i 25 kilometer förvirrar ibland mer än vad det ger. Jag har inte kört onotat sedan Semesterturen 2008 så det var med stor osäkerhet vi inledde sträcka 1. Inget vidare tempo och genomkörningen hade inte resulterat i någonting alls. Kom inte ihåg mer än en sväng och de svängar jag trodde jag kom ihåg vågade vi ändå inte ladda på i. Det gick lugnt och stillsamt mitt på vägen vilket trots allt resulterade i att vi var 8 sekunder före Steiner. Och det är det viktigaste. Men det var tvunget att bli tempoökning inför SS2 för här stod heder på spel. Nu trodde jag förvisso inte att Steiner kunde plocka in de 8 sekunderna men att inför Ekdahl visa sig svag och tam kunde lätt föranleda tvivel på Rynge motorsports kunskaper bakom ratten.


SS2 började inte mycket bättre än SS1 hade avslutats, men efter knappt halva sträckan blev det en klar förbättring och Ekdahl fick känna lite på containerns "Power". Avslutningen blev t.o.m. riktigt bra. Samtidigt som jag kvittrade om att några 8 sekunder skulle Steiner minsann inte ta in, skyfflade vi på i ett bra tempo och Ekdahl gastade om att det var rakt och det var bara att hålla nere. När jag senast gastade om samma sak hamnade jag och Steiner i diket så det var med viss tveksamhet jag gjorde som jag blev uppmanad. Som sagt, kasst vägminne. Förbättring av tiden med 6 sekunder men hade vi inte börjat så trevande hade vi kunnat ta ett par sekunder till. Då hade vi kanske varit före Borgqvist i BMW:n som fick bli lite av vår interna kamp när Steiner tydligen haft rekommenderade brev att dela ut. Steiner fick med över 10 sekunder och tydligen långa och krångliga efternamn eller gamla människor som tar tid på sig att komma till dörren. För inte kunde det vara så enkelt som att postbilen helt enkelt var sen. Även om tider och placering blev blygsamt var det mycket underhållande och en riktigt bra genomkörning inför The-Kannan på fredag. Då tar Batman över högerstolen och frågan är om det blir jag som tar rollen som den fjollige sidekicken Robin.