VAD HÄNDE

ANDERSLÖVSRALLYT TRELLEBORGS MK
Då var vi igång. Rallysäsongen 2011 startade för Schönström Motorsport i ungefär samma anda som vi körde hela 2010. Med ett haveri. Detta var under träning för tre veckor sedan och det var för engångsskull ett ”billigt” haveri. Blir lätt så när man har reservdelar liggande på hyllan.
Anderslövsrallyt med start och mål, hör och häpna i Anderslöv, skulle inleda vår tävlingssäsong och det skulle även bli debut för Hellman i högersoffan med notblocket i näven. Dessutom var det debut för mig att åka med siffernoter. De tre svängarna jag och Steiner klarade av i Älmhult i höstas kan knappast räknas. Känns trist att lämna Mats Jonsson i sticket och överge beskrivande noter, men kartläsare och förare nuförtiden verkar vara drillade i att siffernoter är bäst och då är det kanske så.
Tävlingen var upplagd på samma sätt som tidigare år med fyra sträckor som kördes två gånger med ett serviceuppehåll mellan de båda rundorna. Totalt handlade det om 9 mil varav 4 mil var specialsträckor. Inte dålig med 40% av den totala resan i racetempo på specialsträckor, som i år var riktigt kanon. Visst finns det bitar som är lite sämre men det är rally vi håller på med och är det spårigt får man kanske anpassa hastigheten efter det. Man kan inte trolla och milslånga perfekta grusvägar 3 mil från Sveriges tredje största stad förblir nog en utopi.
SS1: Rolig sträcka som har det mesta man kan önska. Snabbt, krokigt, kanonfin byväg och smal skogsbilväg. Tiden blev väl ingen jättesuccé där vi var 10 sekunder efter t.ex. ”Todde” och Fredrik Nilsson. Mot SM-piloten Mattias Jirvelius från Örebro i en Toyota Corolla hade vi sydlänningar inget att sätta emot och han tog direkt en ledning med dryga sekunden före Jocke Kristianssons Corsa.
SS2: Nä, det blev inte alls bra. En snurrning med motorstopp kostade massor av tid och där gick tåget till alla chanser att hänga på övriga toppförare i klassen.
SS3: En kort sträcka på 2,9 km men helt klart meningsfull. Otroligt snabb inledningsvis men svänger på bra mot slutet. Tiden vi presterade var bättre och vi var före slutliga trean Bengt Ragntoft och vi var bara sekunden efter Jockes Corsa.
SS4: Fin sträcka men tiden var ett par sekunder för dålig. Inget tempo, ingen känsla och Fredrik tyckte det var svårt att få till noterna.
Andra rundan började inte alls bra. På SS5 hängde sig bakbromsarna efter att den hydrauliska handbromsen låst sig. Resultatet blev en tung färd mot mål där bromsarna stod i ljusan låga till målfunktionärens förfäran. Återigen rann 20 sekunder iväg till ingen nytta. På SS6 lyckades vi krångla i samma sväng som första rundan. Har fortfarande problem med hårnålar (inte såna man har i håret utan den skarpa kurvvarianten) och har svårt att få driv på skutan så att det blir A-förarmässigt. SS7 och 8 gick OK men eftersom vi inte hade något med toppen att göra tog vi det bitvis kanske lite väl lugnt.  Men vi kom i mål och det var första gången som vi lyckades med detta med en A-licens i börsen och en Grupp-H bil i garaget. Slutresultatet blev en sjätteplats i klassen dryga minuten efter segraren David Pettersson från Asarum. Jocke K blev tvåa och Bengt Ragntoft trea. Jirvelius ångade på i ledning fram till SS7 där det blev haveri på Corollan.
The Container Crüe