2013 års upplaga av The-Kannan är avslutade. Det blev för fjärde året i följd en segerinteckning för Pontus Berglund. Markus Ekdahl var länge het och ledde det ärofyllda mästerskapet halvvägs efter segrar i både Tomelilla och Örkelljunga. Så långt under säsongen hade Ekdahl den äldre herrens makter med sig. Men herren ger och herren tar. Han tog dock lite för mycket fart under säsongsavslutningen med sig när han lämnade sin djupt troende följeslagare. Pontus å sin sida måste ha lockat över de högre makterna och tog klassegrar i både Asarums Ekratten och i Eslövs Kanonen och därmed mästerskapet.
Bakom jagade Steiner. Även Hans-Daniel hade en klasseger inom räckhåll i Örkelljunga, men när vetskapen om att han snart skulle få kliva högst upp på prispallen gjorde sig påmind blev pressen för stor. En missad inbromsning och postbilen tog det kostsamma alternativspåret. När postbilen sedan svek honom i Asarum var loppet om en inteckning i Kannan i princip kört. Ekdahl den yngre hade en kassaskåpssäker fjärdeplats. En säsong med för mycket DNF (das nicht fungiert) fick han snöpligt se sig passerad av en pånyttfödd Jörgen Lundgren i finalen. För vem kunde ana att Lundgren skulle vara hetare än fan själv och gå och klassvinna och nå pallen totalt i Eslöv. I ett huj tog han sig från en något beskedlig position med en ännu beskedligare poängskörd hela vägen upp och förbi Ekdahl den yngre.
För egen del hade jag en diger poängskörd under säsongen."Noll-femmorna" avlöste varandra i en jämn följd vilket i detta prestigefyllda mästerskap innebär att man startat men inte riktigt lyckats fullfölja hela rutten till mål. Jag såg i säsongsupptakten Martin Andersson som en potentiell vinnare. Men BMWn var inte brukbar under säsongsinledningen och när den väl var brukbar gjorde Martin den ytterst obrukbar. Det blev det en liten, eller stor, missräkning. Martin levde dock upp till förväntningarna och levererade när det betyder som mest. I AMC-Rajset blev Martin fyra i klassen och fyra totalt och den totalplaceringen är det ju bara Lundgren som kunde matcha under året. Det icke uttalade men den nog så viktiga märkescupen för Opel Asconor gick således till Lundgren.
Bakom skramlade Bronk stadigt ihop poäng och även Håkan Oddshammar fick ett par pinnar med sig under året. En tävling blev det för Christer Andersson och den gav en "noll-femma" (en ständig följeslagare för de som åker Volvo 940 modell trimmad)