Vissa saker dröjer och uppdatering av sidan har dröjt länge. Senaste tävlingen efter ett två månader långt uppehåll var Snapphanerallyt i Hässleholm. Taggade efter senaste framgången i Växjö begav vi oss iväg mot Kristianstad. I Kristianstad arrangerades denna dag ingen rallytävling men vi var fast beslutsamma om att det var till Kristianstad vi skulle. Efter utfärden till vattenriket och ankomst till Hässleholm stod fem sträckor för dörren. Vi skulle känna lite på tempot och mjukstarta på sträcka 1. Men att känna sig fram finns det inget utrymme till och vi gav bort 10 sekunder direkt. Sträcka 2 passerade den gård där jag en gång i tiden varit kolloföreståndare men det är några år sedan och även om jag kört vägen många gånger var det en fullständigt obekant upplevelse.
Sträcka 3 och 4 gick bra om man bortser från ett halvt motorstopp i starten på SS3 där det tog några sekunder för lång tid att komma av startlinjen och en mycket irriterande snurrning på sträcka 4. Sträcka fyra gick annars riktigt bra med bra tempo där bakvagnen vid mer än ett tillfälle kontrollerat vispade i dikeskanterna. Kartläsare Borgqvist var dock inte lika övertygad över graden av kontroll som chauffören.
Hovdala som var sista sträcka är tuff och snabb och vi kunde så här i efterhand konstatera att de 17 kilometerna avverkades 10 talet sekunder för långsamt. Eller 32 sekunder för långsamt om man hade ambitioner att vinna sträckan. Hatten av för Johan Green. För egen del innebar de 10 sekunderna för långsam framfart att vi föll från en möjlig 8:e plats till en slutlig 12:e och detta tapp gjordes på sista halvan av sträckan. Halvvägs var vi före enligt källor i skogen, men vad hjälper det.
Patrik Rydh fångade oss på bild. Det ser i alla fall ut som vi tar i.
Positivt är dock att bilen återigen fungerade och behövde bara en tvätt och lite översyn inför TV-Svängen.
Jag tog tillfället i akt och åkte Skyttesvängen med Erik Harrysson med allt vad det kan innebära. Vid två tillfällen var vi utanför spåret och körde. På första sträckan sträckte vi ut en chickan och drog sträckningen ner om väggrenen och på sista sträckan var det en häck som kom i vägen. Vid båda tillfällena var det en uppmaning från kartläsarsidan om att gasa mer som föranledde de små misstagen. Lärdom. Föraren sköter hastighet, spakar och pedaler och kartläsaren berättar hur vägen svänger. Harry brukar sköta det bra själv och denna dag körde han till sig en klasseger med gångbara tider även mot A och B förare. Påläggskalven Harrysson är verkar mer än lovligt het inför höstsäsongen.
Ständige sekreteraren i Arlövs MC Ingvar Hansson passade på att agera föråkare nu när han visste att det var laddning på Toyotabatteriet efter sommarens båtsejour, men i sista omgången anföll banmarkeringen och det blir till att gräva fram en ny sidoruta ur gömmorna.