torsdag 1 december 2011

Italiensk bilkörning

Det händer just nu inte mycket. Vi väntar på en koppling från Highspeed men det råder ingen större brådska då det är lååååångt till våren. Kanske Tirup Service vill få ner containern från lyften, och visst vore det fint att ha kärran i stort sett klar innan våren anländer. Vad det blir 2012 återstår att se. DM troligtvis. Missar Anderslöv vilket är ytterst trist då det är "hemmaplan" men en arbetsresa till Polen verkar komma emellan. Vi har även diskuterat en SM-start men då måste det till en del finansiell hjälp. Men det vore kul att köra en SM-tävling och förhoppningsvis uppleva mer än startrampen och valda delar av SS1.

Jag spenderade förra veckan i Arezzo Italien, deltagande i ett EU-projekt som skolan är delaktig i. Väldigt lite fokus på rally och bilkörning, men det fanns vissa upplevelser under vistelsen rörande just dessa ämnen. Jag fick premiäråka en Fiat Panda. Vi var fem vuxna män i bilen varav mister polsk rektor på 195 cm tillsammans med mig och en kollega okuperade baksätet, eller de bakre regionera av Fiatens utrymmen. En Fiat Panda har mycket men inget som på något sätt ökar fordonets komort, säkerhet eller skönhet. Lyckades även fylla en VW Polo med 6 vuxna och då ska det tilläggas att min kollega som körde också tillhör gruppen som är över 1.90. Att köra bil i Italien är en sak. Ingen större skillnad mot att köra bil i Sverige. Den markanta skillnaden syns först när Paulo elevassistent hamnar bakom ratten och alla lagar och regler för ett fordons framfart upphör att gälla. Det finns tydligen lite Biasion, Bettega, Fiorio, Aghini och allt vad de heter i alla italienare.