onsdag 4 juni 2014

Team Panzer Elite vs SSR Asfaltsprint

SSR är avklarat. I år nöjde jag mig med att åka asfaltsprinten med Eslövs MKs finest, Köinges rattvridarkung och mannen som gett kombinationen av fullt rattutslag och fullt gaspådrag ett ansikte. Tillsammans med Erik Harrysson blåser vi vid några tillfällen under året liv i Team Panzer Elite och det är, hur otroligt det kan låta, ett vinnande koncept. Harry vid ratten och jag som burkslav. Målsättningen var seger i C-klassen samt att vara före bröderna Ekdahl i B-klassen. Av någon anledning var vi inte riktigt på topp när tävlingen drog igång med första omgången. Man skulle kunna tro att vi var mer än lovligt körsugna men det blev fel direkt i andra svängen. Tveksamt ingripande från kartläsarsidan föranledde att den alltid så tvärsäkra, och lugna, Harrysson var ute på turné direkt. Vi hade lite fel linjer, dock inte i jämförelse med Tennhammar och Jörgen Jönsson, i en rad svängar och när Harry väljer den snäva linjen genom ett av många grindhål gnider "grindastolpen" sig friskt mot högersidan. Tirup Service säger alltid att vi skall köra handtagen av bilen och detta var ett mycket bra försök. Höger backspegel och handtag lämnade fordonet. Fram- och bakdörr fick med mindre modifiering vara kvar. Att köra handtagen av bilen kräver precision vilket är en konst jag ännu inte behärskar utan skogen har för vana att ta med sig mer än handtagen!

Efter att ha bevittnat övriga startande forcera den utmanande slingan med mer eller mindre vilda ställ, inslagna bakskärmar, höga hjullyft och total precision var det dags för bättring i omgång två. Allt blev bättre. Tiden med 8 sekunder och placeringen ett kliv från kön till en andra. Min klubbkompis Eric C, som förvisso kör för dansk klubb men är AMCs innovatör och idéspruta, var säkert mindre imponerad av vår framfart vilket innebar att ha fick överta Team Panzer Elites köplats. Tro nu för gudsskull inte att vi körde felfritt. Det ligger inte riktigt för Team Panzer Elite att hålla ihop det hela vägen. Harry körde 90% felfritt men målskyltarna inom synhåll blev för mycket för oss att hantera och återigen var vår kombination av rattutslag och gaspådrag något som Mats Asfaltkungen haft mer än några synpunkter på. Det var mycket av varje om man säger så. So close.

Nu räknar vi oss som vinnare eftersom Robin Svensson inte bara vann klassen utan var snabbaste VOC/Grupp F totalt. I sin första tävling. I min första tävling i Trelleborg 1999 började jag öva på precisionen med att köra handtagen av bilen. Nu missade jag handtagen med god marginal. Trädet prickade mycket, men inget handtag!